Economisch Netwerk Albertkanaal > algemeen

Waarom een economisch netwerk uitwerken rond het Albertkanaal?

Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen wijst op het grote belang van het Albertkanaal voor de verdere ruimtelijk-economische ontwikkeling van Vlaanderen.

  • Het Albertkanaal en de E313 zorgen voor goede transportmogelijkheden, over de weg en over het water. 
  • Er is nu reeds veel bedrijvigheid rond het Albertkanaal. Er is nog voldoende ruimte voor de groei van zowel watergebonden als niet-watergebonden economische activiteiten. Bepaalde verouderde of niet goed ontwikkelde terreinen kunnen door herstructurering of inbreiding opnieuw aantrekkelijk gemaakt worden. Daarnaast is er ook nog ruimte beschikbaar om nieuwe en goed gelegen bedrijventerreinen aan te leggen.

Deze troeven maken dat de omgeving rond het Albertkanaal bij uitstek geschikt is voor het voorzien van nieuwe regionale bedrijventerreinen. Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen wijst op het belang om het Albertkanaal als een ruimtelijk samenhangend netwerk te beschouwen en om de inspanningen over de hele lengte van het Albertkanaal te co÷rdineren vanop gewestelijk niveau. Zo kunnen de economische sterkten van het gebied elkaar aanvullen en kan de economische groei gestructureerd opgevangen worden.

          Over welke gemeenten gaat het?

Het netwerk ligt op het grondgebied van twee provincies en 25 gemeenten. Daarom is het Vlaams gewest het aangewezen planniveau om de visievorming op het Economisch Netwerk Albertkanaal te sturen. Het doet dit in nauw overleg met de betrokken besturen en overheidssectoren. Ook de samenwerking tussen de gemeenten onderling is absoluut noodzakelijk.
De gemeenten die de mogelijkheden van het Albertkanaal en de E313 kunnen ondersteunen worden in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen geselecteerd als economische knooppunten. Het gaat over  Antwerpen, Beringen, Bilzen, Diepenbeek, Geel, Genk, Grobbendonk, Ham, Hasselt, Herentals, Heusden-Zolder, Laakdal, Lanaken, Lummen, Meerhout, Olen, Ranst, Schilde, Schoten, Tessenderlo, Westerlo, Wommelgem, Wijnegem, Zandhoven en Zutendaal.  

Algemene besluitvorming door de Vlaamse regering

Tussen 2001 en 2003 boog een studieconsortium, bestaande uit Iris Consulting, Buck Consultants International en WES Onderzoek&Advies, zich over deze materie. Deze studie was een echte evenwichtsoefening tussen de betrokken actoren en resulteerde in een voorstel voor concrete actiepunten.

In 2004 aanvaardde de Vlaamse regering de studie als basis voor de ruimtelijke afwegingen langs het Albertkanaal. Hiermee gaf ze het startsein voor de oprichting van het Co÷rdinatieplatform Economisch Netwerk Albertkanaal en zette ze het licht op groen voor de uitvoering van een aantal concrete acties.

>> Lees het volledige besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2004, over de nadere uitwerking van het ENA
>> Lees de voorafgaande studie van het studieconsortium (2001-2003)

>> Lees de folder Economisch Netwe
rk Albertkanaal (pdf)


Terug naar de startpagina